OV1 Type 3

OV1 Type 7

OV1 Type 7 (AUD) richt zich op dove of slechthorende jongeren met bijkomende stoornissen. De leerlingen kunnen er terecht tot de leeftijd van 21 jaar. De jongeren worden voorbereid op begeleid werken en/of opvang in een dagcentrum of een tehuis voor niet-werkenden.

 

We leggen de nadruk op het ontwikkelen van zelfredzaamheid en de maximale ontplooiing van de persoonlijkheid. Een overzicht van ons aanbod:

Relationele en sociale vaardigheden

  • sociaal aanvaardbaar gedrag, thuis, op en buiten school
  • relationele vorming
  • samen eten
  • omgaan met eigen beperking
  • omgaan met anderen, talenten,…
  • positief zelfbeeld stimuleren

Huishoudelijke activiteiten

  • tafel dekken, afruimen, afwassen
  • eenvoudige gerechten, koken en bakken
  • onderhoudswerkjes in huis en tuin
  • was en strijk
  • gebruik keukentoestellen
  • milieuvriendelijk sorteren
  • winkelen

Atelierwerking

  • kennismaken met verschillende werkvormen
  • werkdoos
  • toekomstgericht werken
  • atelier crea,tuin,…

Doof specifiek

  • lessen over dovencultuur
  • dove rolmodellen
  • aandacht voor het visuele
  • leren communiceren met horende personen
  • communiceren in gebarentaal

Functionele taal

  • woordenschatuitbreiding
  • visuele ondersteuning (voorwerpen, foto’s, tekeningen, pictogrammen, woordbeelden)
  • signaalwoorden en pictogrammen
  • technisch, begrijpend en maatschappelijk lezen
  • trein-, tram- en busregeling leren lezen en gebruiken

Functioneel rekenen

  • getalbegrip
  • werken met geld
  • inhoudsmaten, gewicht
  • vraagstukken
  • tijd

Computergebruik

  • basiskennis
  • muziek/filmpjes
  • communicatie
  • informatie
  • veilig gebruik

Sociaal maatschappelijk training (SMT)

ter voorbereiding op een toekomstige dagbesteding

  • atelierwerk onder begeleiding in een dagcentrum
  • kennismaken met verschillende werkvormen en dagbestedingsmogelijkheden
  • meehelpen in een winkel, een vogelcentrum, een zorgboerderij, een woon-zorgcentrum, een archief, een technische dienst, een dierenasiel,…

Vrije tijd

  • kennismaken met vrijetijdsvaardigheden binnen: tekenen, strips lezen, gezelschapsspelletjes
  • kennismaken met vrijetijdsmogelijkheden buitenshuis: bibliotheek, jeugdcentra, musea,…
  • leren kiezen
  • leren kennen van verschillende organisaties met een aanbod voor mensen met een  beperking.
  • stimuleren deelname vrijetijdsactiviteiten op maat buiten de school
  • bewegingsopvoeding: sport-spel-dans, zwemmen, vrijetijdssporten, fitness
  • pauzemomenten zelfstandig invullen
  • gebruik maken van het openbaar vervoer

Finaliteit

Finaliteit is een lesaanbod voor onze oudere leerlingen.

  • gezinsadministratie (mutualiteit, bank, gemeentehuis, …)
  • bankieren + geld beheren
  • verkiezingen
  • allerlei officiële documenten + rechten en plichten (verzekeringen, ziekenfonds, belastingen…)
  • bestaande hulporganisaties (OCMW, JAC, …)
  • gebruik openbaar vervoer
  • EHBO
  • administratieve taken (overschrijvingen,…)
  • bestaande woonvormen
  • budgetbeheer

OV1 type 9

Klik hier voor de folder.

OV1 Type 9 richt zich op jongeren van 13 tot 21 jaar met een autismespectrumstoornis (ASS) die nood hebben aan extra ondersteuning.

 

Wij bieden een gestructureerde en autismevriendelijke leeromgeving, waarin de talenten en behoeften van elke leerling centraal staan.

Ons onderwijs legt de nadruk op het verhogen van de zelfredzaamheid, het ontwikkelen van sociale vaardigheden en toekomstgerichte competenties. Leerlingen volgen een aangepast curriculum met praktijkgerichte en theoretische lessen, Sociaal Maatschappelijke training en  alternatieve trajecten. 

Door middel van een cyclisch handelingsplan stemmen we onze aanpak voortdurend af op de noden van elke leerling, met aandacht voor structuur, voorspelbaarheid en persoonlijke groei. Zo bereiden we hen voor op een zo zelfstandig mogelijke toekomst.

Een multidisciplinair team van leerkrachten, paramedici en begeleiders werkt nauw samen met ouders en externe partners om een optimale ondersteuning te kunnen garanderen.

Finaliteit

Wij geloven dat elke jongere, ongeacht zijn of haar mogelijkheden, het recht heeft op een waardevol en zinvol leven. Binnen onze opleidingsvorm hanteren we het burgerschapsmodel als leidraad voor onze werking. Dit model ondersteunt ons in het creëren van een veilige en stimulerende omgeving waarin jongeren kunnen groeien tot actieve en betrokken burgers binnen hun mogelijkheden.
Binnen OV1 werken we een toekomstbeeld uit op maat van de leerling. We streven niet naar betaalde arbeid maar naar een zinvolle dagbesteding. Met een OV1 attest heb je recht op een inkomensvervangende tegemoetkoming.

Profielen

Profiel 1
Leerlingen die praktisch ingesteld zijn en graag met hun handen werken. De bezige bijen. Deze leerlingen verkiezen praktijkgerichte activiteiten boven theoretisch onderwijs en geven er de voorkeur aan om functioneel bezig te zijn. (De twee klassen zijn verder onderverdeeld op basis van leeftijd, zelfredzaamheid, maturiteit, doelstellingen en klasdynamiek?)

 

Profiel 2
Leerlingen die extra behoefte hebben aan een veilige, duidelijke omgeving met veel begeleiding. Hier biedt men een helder gestructureerd programma met vooraf vastgestelde inhoud. Bij deze leerlingen verloopt de ontwikkeling van de executieve functies moeizamer. Voor hen is het extra moeilijk om te plannen, gedrag te reguleren, zich flexibel op te stellen, emoties te beheersen, tijd in te schatten of een stappenplan te volgen.

 

Profiel 3
Leerlingen die zich cognitief willen laten uitdagen. Leerlingen die het traditionele lesgeven missen en juist hun denkvermogen zo veel mogelijk willen stimuleren. Hun doelen zijn voornamelijk gericht op het bevorderen van hun zelfstandigheid.
We streven naar de OV1 doelen vanuit een cognitieve insteek zonder daarbij formatief te evalueren. Geen taken, geen toetsen/examens, enkel een evaluatie van de individuele ontwikkelingsdoelen.

 

Profiel 4
Leerlingen die behoefte hebben aan extra nabijheid en die een hogere stressgevoeligheid ervaren. Zij werken doorgaans in een trager tempo. Hun belangrijkste doelen zijn vrijetijdsinvulling, het vergroten van zelfredzaamheid/weerbaarheid en het aanleren van structuur.

Sociaal Maatschappelijke Training (SMT)

SMT staat voor Sociaal Maatschappelijke Training. De training bereidt de leerlingen voor op hun toekomstige traject. Het laat jongeren werken aan hun sociale vaardigheden en kennismaken met verschillende werkvormen. Op school spreken we over stages.

Alternatief aanbod

Op vraag van de klassenraad kan er gezocht worden naar een alternatief traject.
Dit kan gaan van een tijdelijke, alternatieve invulling tot een structurele, alternatieve invulling, tot het ondersteunen van een bepaalde opleiding,…
We bieden deze trajecten aan omdat we zoveel mogelijk op maat van de leerling willen

Time-out lokaal

Wanneer een leerling het moeilijk heeft, een gesprek nodig heeft, even alleen wil zijn, … kan hij of zij gebruikmaken van het time-out lokaal.
In dit lokaal kan de leerling tot rust komen, muziek luisteren, tekenen, een boek lezen,….

We bieden een groepsaanbod aan. We verwachten dat de leerlingen in groep kunnen functioneren. We bieden geen 1-op-1 begeleiding aan. Leerlingen worden niet in klasgroepen ingedeeld. De leerling krijgt per periode de keuze om aan de hand van een keuzefiche zijn eigen programma vorm te geven. Deze periodes zijn steeds rond een bepaald thema gebouwd. Na elke vakantie start een nieuwe periode.

Lesaanbod

Het uurrooster kan samengesteld worden met onderstaande vakken.

Forum
Een rustig praatmoment bij de opstart en het afsluiten van de week.

Mens en Maatschappij (M&M)
Tijdens deze lessen staan de leerlingen stil bij drie niveaus: 

  • Ik en mijzelf,
  • Ik en de ander, 
  • Ik en de maatschappij.

STEAM
In dit vak worden Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics aangeboden.

Godsdienst
Lesmoment waarbij godsdienst maar ook sociaal-emotionele ontwikkeling centraal staan.

Sport
Er worden verschillende soorten sport aangeboden, maar ook sociale vaardigheden zoals teamplay.

Huishoudelijke Activiteiten (HHA)
Het aanleren van huishoudelijke taken, koken en zelfredzaamheid.

Vrijetijdsvaardigheden (VV)
Kennismaken met verschillende vrijetijdsactiviteiten met het oog op het leren invullen
van de eigen vrije tijd.

Winkelen (WINK)
Het aanleren van de vaardigheden die nodig zijn bij het zelfstandig naar de winkel gaan.

Activiteiten Dagelijks Leven (ADL)
Het aanleren van vaardigheden die nodig zijn bij dagdagelijkse activiteiten, bv. strijken, dweilen, ramen wassen, klussen…

Weekactiviteit/ Werkactiviteit (WA)
Er wordt kennisgemaakt met verschillende werkplekken maar ook uitstappen zoals een museumbezoek.

Onze werking biedt iedere leerling een opleiding aan op basis van individuele doelstellingen en dit met het oog op een zo zelfstandig mogelijke toekomst.

Vragen?

Voor meer inlichtingen neemt u contact op met de schoolorthopedagoog via mail
of op het algemeen telefoonnummer 09 210 01 50.

Jessie Van Zwol
Coördinator OV1 Type 7
Mail

Geertrui Van Caneghem
Coördinator OV1 Type 9
Mail