Leerlingen met een gedrags- en emotionele stoornis kunnen op onze school terecht binnen de opleidingsvormen 1, 2, 3 en 4. Uiteraard biedt onze school ook ondersteuning in de aanpak van diverse andere ziektebeelden of problemen waar sommige van onze jongeren mee geconfronteerd worden: AD(H)D*, ODD**, hechtingsstoornis, verwaarlozing, mishandeling, neurologische problemen,…
*AD(H)D: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (aandachtsstoornis)
**ODD: Oppositional Defiant Disorder (oppositionele opstandige stoornis)
In het werken met deze doelgroep baseren wij ons op volgende pijlers:
- Onvoorwaardelijk respect voor de jongere
- Wederzijds vertrouwen opbouwen tussen de jongere en de school
- Werken in kleine groepen
- Time-out of opvoedkundige begeleiding bij het oplossen van problemen
- Duidelijkheid en voorspelbaarheid bieden
- Consequent reageren
- Grondige kennis van het dossier
- Betrokkenheid bij de jongeren door leerkrachten, opvoeders, paramedisch personeel, schoolleiding
- Teamgericht werken aan het opvoedings- en leerproces van de jongeren binnen de school
- Geduldig werken aan het opvoedingsproject met de leerling
- Fouten aanwenden als leerproces
- Nieuwe kansen bieden voor jongeren die uit de bocht gaan
- Eerlijkheid en flexibiliteit
- Een nauwe samenwerking met de medewerkers van het MFC